Διατροφή για ομορφότερο δέρμα

Πολλοί είναι εκείνοι οι παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία αλλά και την εμφάνιση του δέρματος. Το κάπνισμα, η μόλυνση, το άγχος, η διατροφή είναι κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες, που αφήνουν το στίγμα τους πάνω στο δέρμα, συμβάλλοντας στη γρηγορότερη γήρανση του, στην εμφάνιση στιγμάτων και κηλίδων, στην μειωμένη φωτεινότητα του.

Πολλοί μπορούν να θεωρούν τα καλλυντικά ως το πιο σημαντικό βοήθημα για το δέρμα. Εντούτοις, ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής είναι ένας πολύ καθοριστικός παράγοντας, που συχνά υποτιμούμε, για να διατηρηθεί το δέρμα υγιές. Όταν η προσλαμβανόμενη διατροφή είναι πλούσια σε:

Α. πρωτεΐνες, χαμηλής αλλά και υψηλής βιολογικής αξίας,

Β. φτωχή σε κορεσμένα λιπαρά και πλούσια σε ελαιόλαδο,

Γ. πλούσια σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά,

Δ. αλλά κυρίως σε πολλά υγρά, αυτή συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στη διατήρηση της ελαστικότητας αλλά και της φρεσκάδας του δέρματος, κρατώντας το νέο και όμορφο. Τα φρούτα και τα λαχανικά ειδικά προσφέρουν ευεργετικές βιταμίνες όπως είναι η Α, η C και η E (βασικές αντιοξειδωτικές ουσίες), καθώς επίσης και μεταλλικά στοιχεία και ιχνοστοιχεία, ενώ το ελαιόλαδο είναι πλούσια πηγή της αντιοξειδωτικής βιταμίνης Ε.

Το διατροφικό όμως στοιχείο που επηρεάζει άμεσα το δέρμα είναι το νερό. Το ανθρώπινο σώμα περιέχει μεγάλες ποσότητες νερού, που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν το 60 - 70% του σωματικού βάρους. Στο εσωτερικό των κυττάρων, το νερό φτάνει το 40 - 45%, ενώ το εξωκυττάριο φτάνει το 15%. Το λίπος αποτελείται από νερό σε ποσοστό 10-20%, ενώ οι μύες περιέχουν νερό σε ποσοστό 60-70%. Σε άτομα με υψηλό ποσοστό λίπους, η ποσότητα του νερού είναι σημαντικά χαμηλότερη, ενώ στις γυναίκες το νερό είναι χαμηλότερο από τους άντρες. Τέλος, το συνολικό ποσό του νερού μειώνεται με την πάροδο της ηλικίας, με αποτέλεσμα τα άτομα αυτής της ηλικίας να είναι πιο πιθανά για αφυδάτωση. Με τη πάροδο του χρόνου, παρουσιάζεται στο δέρμα μια προοδευτική αφυδάτωση με αποτέλεσμα τη μείωση του ποσοστού του νερού σε ηλικίες πάνω από τα πενήντα ή τα εξήντα χρόνια ζωής. Αυτό συμβαίνει όταν έχουμε έστω και ελάχιστη ελάττωση στην αποθήκευση του νερού στο δέρμα.

Κάθε μέρα χάνουμε περίπου 2-4 λίτρα, ενώ η ποσότητα αυτή μπορεί να αυξομειωθεί σε περίπτωση διαφόρων ασθενειών ή παθολογικών καταστάσεων. Όταν λοιπόν υπάρχει καθημερινή πρόσληψη νερού, και καταφέρνουμε να αναπληρώνουμε τα υγρά που χάνουμε, με τη λήψη νερού και άλλων υγρών, όλοι οι ιστοί καταφέρνουν να διατηρήσουν το ποσοστό υγρασίας που απαιτούν για τη σωστή λειτουργία και συντήρηση τους. Πίνοντας τουλάχιστον 8-10 ποτήρια νερό καθημερινά, κάτω από φυσιολογικές κλιματολογικές συνθήκες και με μέτρια σωματική δραστηριότητα (όταν η θερμοκρασία ανεβαίνει ή έχουμε έντονη δραστηριότητα, οι ανάγκες μας σε νερό αυξάνονται αρκετά), θα καταφέρουμε πέρα από τη σωστή λειτουργία του μεταβολισμού μας, την τακτική κινητικότητα του εντέρου, να ενυδατώσουμε ικανοποιητικά και το δέρμα μας. Επίσης, όταν καταναλώνουμε φυσικό μεταλλικό νερό, θα προσφέρουμε στο σώμα και στο δέρμα πολύτιμα μεταλλικά στοιχεία όπως είναι το μαγνήσιο, ο σίδηρος και το ασβέστιο.

Καταναλώνοντας τις απαιτούμενες ποσότητες νερού, καταφέρνουμε να διατηρήσουμε την ελαστικότητα του δέρματος, αποτρέποντας παράλληλα τη βάθυνση των ρυτίδων, το σχηματισμό μαύρων στιγμάτων αλλά και την εμφάνιση της κυτταρίτιδας, που αφορά πολλές γυναίκες, ανεξάρτητα από την ηλικία ή το σωματικό βάρος και λίπος. Η διατροφή μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη της κυτταρίτιδας διότι ανάλογα με το πως και το τι τρώμε ποικίλλει και ο βαθμός της κυτταρίτιδας. Μια κακή διατροφή, πλούσια σε λίπος, αλάτι και ζωικές τροφές και φτωχή σε νερό και λαχανικά μπορεί να προκαλέσει άμεσα κυτταρίτιδα. Για αυτές τις περιπτώσεις ενδείκνυται η κατανάλωση φυσικού μεταλλικού νερού, φρούτων και λαχανικών [επειδή αποτελούν πηγή για ιχνοστοιχεία και μέταλλα], καθώς επίσηςόσπριων και δημητριακών ολικής αλέσεως [τροφές πλούσιες σε αμινοξέα, σίδηρο, μαγνήσιο, φώσφορο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και φυτικές ίνες]. Είναι ενδεικτικό πως οι περισσότερες γυναίκες που εμφανίζουν το πρόβλημα της κυτταρίτιδας, παρατηρούν μεγάλη διαφορά και βελτίωση όταν αυξήσουν την καθημερινή τους πρόσληψη νερού.

Τα μεταλλικά  στοιχεία όπως είναι το μαγνήσιο, το νάτριο, το κάλιο, το ασβέστιο, παρουσιάζουν ωφέλιμες ιδιότητες για το δέρμα και είναι αναγκαία συστατικά όχι μόνο για τα οστά και το μυϊκό μας σύστημα, αλλά και για το δέρμα. Ειδικά το μαγνήσιο είναι σημαντικό μέταλλο ενάντια στις μυϊκές "διαταραχές" (κράμπες, κόπωση κ.λ.π.), σημαντικό βοήθημα για το δέρμα, τα νύχια αλλά και τα μαλλιά.

Δημοσθενόπουλος Χαρίλαος
Κλινικός Διαιτολόγος - Βιολόγος

Αναδημοσιεύεται κατόπιν αδείας από το www.dietup.gr

Δείτε ακόμη Ονειροκρίτης και Όνειρα, Ζώδια και Προβλέψεις.