Γνωριμια με τα όσπρια

«Χωρίς τα όσπρια η ανθρωπότητα δεν θα είχε καταφέρει να φθάσει ούτε ως το Μεσαίωνα. Αυτό υποστηρίζει η επιστήμη και μάλιστα με αποδείξεις. Όταν η Ευρώπη τον 11ο αιώνα π.Χ. μετρούσε μόλις 20 εκατομμύρια κατοίκους, τους οποίους επιπλέον μάστιζε η φτώχια και η ασιτία, τα όσπρια έδωσαν την κρίσιμη απάντηση και ταυτόχρονα την ώθηση για την αύξηση του πληθυσμού. Γιατί οι φτωχοί εργάτες καταναλώνοντας περισσότερες πρωτεΐνες έγιναν ρωμαλέοι, μακροβιότεροι και ... φυσικά γονιμότεροι!»
Umberto Eco


Θρεπτικές αξίες
Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας τους σε σύνθετους υδατάνθρακες, πρωτεϊνες και φυτικές ίνες, καθώς και λόγω του χαμηλού ποσοστού λίπους και άλατων, τα όσπρια μπορούν πραγματικά να θεωρηθούν «θαυματουργή τροφή».

Τα όσπρια είναι καλή πηγή φυτικής πρωτεϊνης. Πρέπει όμως να συνδυαστεί με συμπληρωματική πρωτεϊνη ώστε να δημιουργεί πλήρης πρωτεϊνη που περιέχει και τα εννέα απαραίτητα αμινοξέα. Συνδυάζοντας τα όσπρια με ξηρούς καρπούς ή δημητριακά λαμβάνουμε τις ίδιες πρωτεϊνες που θα παίρναμε τρώγοντας κόκκινο κρέας.

Τα όσπρια περιέχουν επίσης μεγάλες ποσότητες φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες ή άπεπτες ίνες είναι υδατάνθρακες οι οποίοι δεν μπορούν να διασπαστούν από το πεπτικό σύστημα του ανθρώπου γιατί δεν περιέχει τα κατάλληλα ένζυμα ο οργανισμός. Οι φυτικές ίνες χωρίζονται σε διαλυτές και μη διαλυτές.
Οι διαλυτές φυτικές ίνες, οι οποίες βρίσκονται σε φασόλια, φακές και ρεβύθια, διαλύονται στο νερό και σχηματίζουν ένα υλικό που μοιάζει με ζελέ. Βοηθούν στην μείωση της χοληστερίνης και της γλυκόζης αίματος.

Οι μη διαλυτές φυτικές ίνες, οι οποίες βρίσκονται σε φασόλια και φακές, αυξάνουν την κίνηση του περιεχομένου του εντέρου και συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο ανάπτυξης καρδιοπαθειών και καρκίνου του παχέως εντέρου.

Οι διατροφολόγοι προτείνουν να καταναλώνουμε πέρίπου 20 γραμμάρια φυτικές ίνες κάθε μέρα. Ενδεικτικά, 1 φλυτζάνι βρασμένα φασόλια περιέχουν 16 γραμμάρια φυτικές ίνες.

Όσπρια όπως τα ρεβίθια, οι φακές και τα φασόλια είναι πλούσιες πηγές ασβεστίου. Επίσης, τα όσπρια και κυρίως τα φασόλια μαυρομάτικα και οι φακές περιέχουν μεγάλες ποσότητες σιδήρου. Για να μπορεί ο οργανισμός μας να απορροφήση σωστά το σίδηρο, θα πρέπει να συνοδεύονται τα όσπρια από τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C, όπως πορτοκάλι, λεμόνι, πιπεριά ή ντομάτα, και σε β-καροτένιο, όπως καρότο.

Στα όσπρια βρίσκουμε και μεγάλες ποσότητες του φολικού οξέως, μια βιταμίνη του συμπλέγματος Β. Έρευνες έχουν δείξει ότι αυτή η βιταμίνη είναι σημαντική για την πρόληψη των καρδιοπαθειών και ορισμένων μορφών καρκίνου. Το φολικό οξύ είναι επίσης σημαντικό για την ανάπτυξη του εμβρύου επειδή βοηθά στην αποφυγή γεννετικών ανωμαλιών όπως η δισχιδής ράχη.

 

Πηγή: panikolaos.blogspot.com

Δείτε ακόμη Ονειροκρίτης και Όνειρα, Ζώδια και Προβλέψεις.