Βιταμίνες (2)

ΒΙΤΑΜΙΝΗ Α
Η ιστορία ανακάλυψής της ξεκινά στις αρχές του αιώνα. Στην Ιαπωνία παρουσιαζόταν από παλιά το φαινόμενο της  ξηροφθαλμίας  (καταστροφή της κερατοειδούς μεμβράνης του οφθαλμού) στα παιδιά που κατοικούσαν στο εσωτερικό της χώρας, ενώ τα παιδιά που κατοικούσαν κοντά στα παράλια και τρέφονταν με ψάρια δεν παρουσιάζανε τέτοια προβλήματα. Παρόμοια φαινόμενα εμφανιζόταν και στην  Δανία   σε παιδιά που τρεφότανε με αποβουτυρωμένο γάλα ή χρησιμοποιούσαν μαργαρίνη. Την ίδια περίοδο είχαν γίνει  πειράματα σε ζώα  που δείχνανε  ότι  όταν οι τροφές που περιείχαν  πρωτείνες υδατάνθρακες  και λευκώματα εκχειλίζονταν με  αλκοόλη και αιθέρα  και χορηγούνταν σε  ζώα προκαλούσαν διάφορες ασθένειες. Αυτό σήμαινε  ότι υπήρχαν κάποιες σημαντικές ουσίες για την διατροφή  που  διαλυότανε στην αλκοόλη και τον αιθέρα.
Η ξηροφθαλμία θεραπεύτηκε την  εποχή εκείνη με συκώτι και ιχθυέλαια. Σήμερα ξέρουμε ότι την ασθένεια αυτή προκαλούσε η έλλειψη της βιταμίνης Α την οποία δεν μπορεί να συνθέσει  απ' ευθείας ο οργανισμός μας. Πρέπει να  την πάρει έτοιμη, ή να πάρει μια πρόδρομη ένωση  αυτής που ονομάζεται προβιταμίνη Α και να την μετατρέψει στον οργανισμό του σε βιταμίνη Α.
Η βιταμίνη Α βοηθά
Στην διατήρηση της υγείας της όρασης και την καλή προσαρμοστικότητα στο σκοτάδι ή σε χαμηλό φωτισμό.
Στην υγεία ελαστικότητα κι ανθεκτικότητα του δέρματος.
Στην σωστή δομική διάταξη κι ασβέστωση  του σκελετού νυχιών μαλλιών δοντιών και στην σωστή ανάπτυξη του οργανισμού γενικά. Λέγεται και βιταμίνη της αύξησης γιατί έλλειψή  της  μπορεί να προκαλέσει διακοπή της ανάπτυξης στα παιδιά.
Επί πλέον η βιταμίνη Α έχει μια ιδιαίτερη σημασία για την σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Νεότερες  ιατρικές έρευνες δείχνουν  ότι φαγητά πλούσια σε β καροτένια (μια μορφή προβιταμίνης Α)  μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνων της στοματικής κοιλότητας και πνευμόνων. Ερευνάται επίσης  εάν το β καροτένιο μπορεί να προφυλάξει από καρδιακές ασθένειες.
Σημαντική έλλειψη της βιταμίνης Α μπορεί να οδηγήσει στο να μην βλέπει καλά κάποιος  την νύχτα σε  ξηροφθαλμία ακόμη και σε τύφλωση. Ακόμη σε ευπάθεια σε μολύνσεις , σε σκλήρυνση του δέρματος, πέσιμο των δοντιών, καθυστέρηση της ανάπτυξης ,μείωση της ικανότητας όσφρησης και συχνή κούραση.
Υπερβιταμίνωση μπορεί να προκαλέσει ηπατική καταστροφή, ναυτία, φαλάκρα, πονοκεφάλους, ξηρό δέμα  σκασμένα χείλια και αποβολές εμβρύων για έγκυες.
Που βρίσκεται; Κυρίως στο συκώτι, στα  ιχθυέλαια, στον κρόκο του αυγού και τα γαλακτοκομικά προϊόντα σαν βιταμίνη Α. Σαν προβιταμίνη Α (καροτένια) στις γλυκοπατάτες τα καρότα, το σπανάκι τα φρέσκα κολοκυθάκια  τα μπρόκολα  τα βερίκοκα. και άλλα.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ D

Ανακαλύφτηκε μετά τις Α,Β,C  βιταμίνες. Από το 1906 ο Hopkins είχε υποδείξει ότι η ραχίτιδα συνδέονταν με την έλλειψη κάποιου παράγοντα της τροφής. Αργότερα με πειράματα που είχαν σχέση με  κατάλληλη διατροφή προκάλεσαν ραχίτιδα σε σκυλιά και άλλα ζώα. Ένας  Νορβηγός γιατρός ονόματι Ebbel  έδειξε  την ίδια περίοδο περίπου ότι υπάρχει σχέση ανάμεσα στην ραχίτιδα και την ελλιπή ηλιακή ακτινοβολία.
Σήμερα ξέρουμε ότι η ραχίτιδα οφείλεται σε έλλειψη της βιταμίνης D στον οργανισμό. Αυτή σχηματίζεται σε ένα μεγάλο ποσοστό από τις προβιταμίνες της με την δράση του ηλιακού  φωτός  και κυρίως των υπεριωδών ακτινών. Έτσι όσον αφορά την D πρέπει να προσέχουμε και να παίρνουμε την απαραίτητη ποσότητα αλλά και να φροντίζουμε να  μας βλέπει αρκετά το φως του ήλιου.
Η βιταμίνη D είναι σημαντική για την κανονική αύξηση και ανάπτυξη και απαιτείται για τον σχηματισμό υγιών οστών και δοντιών. Βοηθάει στη απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό και διατηρεί σωστά τα επίπεδα ασβεστίου και φωσφόρου .Παίζει ρόλο στην ρύθμιση του νευρικού συστήματος και της κανονικής καρδιακής λειτουργίας. Ερευνάται αν  η χρησιμοποίησή της μπορεί κάτω από ορισμένες συνθήκες να αναστρέψει την οστεοπόρωση.
Έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει ραχίτιδα, απώλεια δοντιών, μαλάκωμα των κοκάλων, ακατάλληλο κλείσιμο των καταγμάτων, και γενικά απώλεια της ζωτικότητας .
Περίσσειά της μπορεί να προκαλέσει ασβέστωση σκλήρυνση των μαλακών ιστών, να βλάψει τα νεφρά και την καρδιά, να  αυξήσει την αποβολή ασβεστίου στα ούρα, να μειώσει την όρεξη και να προκαλέσει αδυναμίες πονοκεφάλους και κούραση.
Βρίσκεται στο συκώτι των ζώων τα ψάρια τα ιχθυέλαια στους φλοιούς των σπόρων του κακάο, στο πλήρες γάλα και άλλα. Απουσιάζει  από τα περισσότερα φυτικά τρόφιμα.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ Ε
Η βιταμίνη Ε ανακαλύφτηκε το 1924 σαν παράγοντας τροφής που η έλλειψη του προκαλούσε προβλήματα αναπαραγωγής στα ποντίκια. Όταν τα  ποντίκια τρέφονταν με τροφές από τις οποίες απουσίαζε εντελώς η Ε τότε τα μεν θηλυκά γεννούσαν νεκρά ποντίκια τα δε αρσενικά στειρώνονταν.
Αυτό οφειλόταν σε έλλειψη της Ε. Στον άνθρωπο δεν φαίνεται να έχει παρόμοια αποτελέσματα. Κάποιοι θεωρούν ότι η βιταμίνη Ε είναι αφροδισιακό. Ευτυχώς που η περίσσειά της δεν δημιουργεί σοβαρά προβλήματα.
Η βιταμίνη Ε ή τοκοφερόλη όπως λέγεται έχει αντιοξειδωτικές  ιδιότητες. Επειδή παρεμποδίζει την αυτοοξείδωση των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων θεωρείται ότι συμβάλλει στην συντήρηση της ακεραιότητας των βιολογικών μεμβρανών και καθυστερεί την κυτταρική γήρανση.
Γίνονται έρευνες για να διαπιστωθεί εάν και κατά πόσον μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση του καρκίνου και καρδιακών παθήσεων. Αν μπορεί με ένεση  αμέσως μετά από έμφραγμα να μειώσει την ζημιά της καρδιάς. Αν μπορεί να καθυστερήσει την εξέλιξη της νόσου Parkinson όταν συνδυαστεί με παραδοσιακά φάρμακα και να βελτιώσει τις ανοσοποιητικές αντιδράσεις του οργανισμού στην τρίτη ηλικία.
Έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει θραύση των ερυθρών αιμοσφαιρίων , προβλήματα αναπαραγωγής στα θηλαστικά, ασυνήθιστα αποθέματα λίπους στους μύες, εκφυλιστικές αλλαγές στην καρδιά, ξήρανση του δέρματος.
Υπερβιταμίνωση δεν προκαλεί σοβαρά προβλήματα.
Παράγεται από σόγια η φυσική και από πετρέλαιο η τεχνητή. Βρίσκεται στα  σπορέλαια ,στα φύτρα του σιταριού, σε γαλακτοκομικά  προϊόντα και σε πράσινα φύλλα λαχανικών.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ Κ
Ο Dam το 1934 έδειξε ότι όταν έλλειπε ένας παράγοντας διατροφής από τις κότες παρουσιαζόταν χαρακτηριστικά αιμορραγία. Το ίδιο αποδείχθηκε για πολλά ζώα. Οι αιμορραγίες εμφανίζονταν σε πολλά όργανα του ζώου και η κατάσταση μπορεί να έφθανε μέχρι και σε θάνατο του ζώου.
Ο παράγοντας διατροφής που η έλλειψή του δημιουργούσε τα παραπάνω προβλήματα ονομάστηκε βιταμίνη Κ. Αυτή είναι αναγκαία όπως αποδείχθηκε για την διατήρηση μικρού χρόνου πήξης του αίματος όταν πληγωνόμαστε. Συντίθεται κανονικά στο σώμα από μικρόβια στο παχύ έντερο γι'αυτό και σπάνια εμφανίζεται έλλειψή της στα θηλαστικά.
Έλλειψή της προκαλεί αύξηση του χρόνου πήξης του αίματος.
Περίσσεια μεγάλη μπορεί να προκαλέσει αιμολυτική αναιμία και ίκτερο στα παιδιά.
Βρίσκεται στα πράσινα φύλλα των λαχανικών, στο σπανάκι, στις ντομάτες, στο καλαμπόκι , στο συκώτι σε διάφορα έλαια, στον κρόκο του αυγού, γάλα κτλ.

ΥΔΑΤΟΔΙΑΛΥΤΕΣ ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ
ΒΙΤΑΜΙΝΗ C
Η ανακάλυψη της βιταμίνης C συνδέεται με την ιστορία του σκορβούτου ασθένεια που παρατηρούνταν κυρίως σε ναυτικούς. Το 1720 ο Αυστριακός γιατρός Cramer διέγνωσε ότι πρόκειται για ασθένεια που οφείλονταν σε ελαττωματική διατροφή  και υπέδειξε ότι θα μπορούσε να γιατρευτεί με 50 γραμμάρια χυμό πορτοκαλιού ή λεμονιού ημερησίως. Παλιότερα ακόμη ναυτικοί είχαν διδαχτεί από τους Ινδιάνους  ότι ρόφημα που παρασκευαζόταν με βελόνες από έλατα μπορούσε να θεραπεύσει το σκορβούτο.
Σήμερα ξέρουμε ότι για το σκορβούτο υπεύθυνη είναι η έλλειψη της βιταμίνης C και ότι οι βελόνες των κωνοφόρων δέντρων κι ο χυμός πορτοκαλιών είναι πλούσια σε αυτή την βιταμίνη.
Η  βιταμίνη C παρουσιάζει ενέργεια βακτηριοκτόνο(σκοτώνει τα μικρόβια).Βοηθάει στην αιμοποίηση και σχηματισμό υγιών κυττάρων. Έχει επίσης αντιοξειδωτικές  ιδιότητες. Βοηθάει στην καταπολέμηση των μολυσματικών ασθενειών ,της φυματίωσης και ισχυροποιεί τον οργανισμό απέναντι στα κρυολογήματα και τον πυρετό. Από τους πιο σημαντικούς της ρόλους είναι ο σχηματισμός του κολλαγόνου ενός σπουδαίου συστατικού του συνδετικού ιστού, τενόντων, κοκάλων, δοντιών και δέρματος. Βοηθάει επίσης στην ρύθμιση της πίεσης του αίματος, στην μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης και της απομάκρυνσής της από τα αρτηριακά τοιχώματα  και ρυθμίζει την απορροφητικότητα του σιδήρου. Ακόμη η επάρκειά της είναι σημαντική για την ρύθμιση του ύπνου του ελέγχου του πόνου και της υγείας του οργανισμού γενικότερα.
Έλλειψή της οδηγεί σε μείωση της παραγωγής κολλαγόνου ,αναιμία , νευρικότητα, καθυστέρηση ανάπτυξης, ευαισθησία στις μολύνσεις και το σκορβούτο.
Κάποια περίσσειά της δεν είναι τοξική. Μάλιστα κάποιοι επιστήμονες δεν δέχονται ότι η ημερήσια δόση της πρέπει να είναι γύρω στα 70 χιλιοστά του γραμμαρίου αλλά μιλούν για ποσά γύρω στα 2-5 γραμμάρια πρωτοφανές για βιταμίνη. Υπερβολική δόση όμως μπορεί να προκαλέσει πέτρα στα νεφρά ,διάρροια και εξανθήματα.

Βρίσκεται στις κόκκινες πιπεριές, πορτοκάλια , λεμόνια,  φραγκοστάφυλα, και πράσινα λαχανικά. Η βιταμίνη αυτή επηρεάζει την άμυνα του οργανισμού είναι από τις πιο ευαίσθητες στην θερμοκρασία και δεν αποταμιεύεται στον οργανισμό. Ο άνθρωπος μαζί με τους μεγάλους πιθήκους και τα γουρούνια της Γουινέας είναι τα μόνα ζωικά είδη που ξέρουμε που είναι ανίκανα να συνθέσουν την βιταμίνη C  κι έτσι είναι απαραίτητο να  παίρνουν ημερήσια επαρκή ποσότητα βιταμίνης C.

ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΟΣ Β
ΒΙΤΑΜΙΝΗ  Β1
Ανακαλύφθηκε κι αυτή όπως κι οι άλλες στην αρχή του αιώνα σε σχέση με την ασθένεια Βerri-Berri που εμφανίζονταν στους λαούς της Άπω  Ανατολής που τρέφονταν με αποφλοιωμένο ρύζι. Η  ασθένεια αυτή χαρακτηριζότανε από από έλλειψη όρεξης, βλάβες του εντέρου εύκολη κούραση νευρικότητα και  βραδυκαρδία.  Στα πόδια εμφανίζονταν αναισθησία  και σε πιο προχωρημένες καταστάσεις παραλυσία. Το 1897 ένας Ολλανδός τρέφοντας τις κότες με αποφλοιωμένο ρύζι προκάλεσε παρόμοια ασθένεια. Το 1926 παρασκευάστηκε η βιταμίνη Β1.
Η Β1 βοηθά στην διάσπαση των υδατανθράκων στον οργανισμό. Αν δεν υπάρχει δεν διασπώνται  και παράγονται διάφορα οξέα όπως το γαλακτικό και το πυροσταφυλικό που δημιουργούν προβλήματα  όπως τα προαναφερθέντα. Είναι βασική για την καλή  λειτουργία του νευρικού και μυϊκού   συστήματος.
Έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει απώλεια της όρεξης, αδυναμία, παράλυση, νευρική αστάθεια,  αμνησία , απώλεια βάρους ,καρδιολογικά και γαστρολογικά προβλήματα.
Που βρίσκεται; Στα περισσότερα ζωικά και φυτικά τρόφιμα αλλά σε μικρές ποσότητες. Βρίσκεται κυρίως σε φλοιούς σιτηρών. Έτσι το ολικής αλέσεως ψωμί έχει περισσότερη Β1 από το λευκό. Υπάρχει επίσης στα καρύδια στα μπιζέλια, στο συκώτι ζώων και ψαριών.

ΑΛΛΕΣ ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ ΤΟΥ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΟΣ  Β
Β2
Απαραίτητη για τον μεταβολισμό πρωτεϊνών λιπών και υδατανθράκων. Βοηθά στον σχηματισμό αντισωμάτων και ερυθροκυττάρων. Συντηρεί την κυτταρική αναπνοή. Απαραίτητη για καλή όραση, δέρμα, μαλλιά. Έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε φαγούρα των ματιών, ρωγμές στο στόμα και τα χείλη, σε κοκκίνισμα της μύτης, δερματίτιδες, πεπτικές διαταραχές , τρέμουλο

Β6

Απαραίτητη για την σύνθεση και διάσπαση των αμινοξέων, λιπών υδατανθράκων .Συντηρεί το κεντρικό νευρικό σύστημα μειώνει τον κίνδυνο μυϊκών σπασμών τις κράμπες τις ναυτίες και ρυθμίζει τα επίπεδα νατρίου και φωσφόρου. Έλλειψή της οδηγεί σε νευρικότητα, αμνησία , δερματικές φλεγμονές  μυϊκή αδυναμία και αργή μάθηση. Βρίσκεται στο κοτόπουλο στα ψάρια, χοιρινό ,αυγά , σπανάκι, μπανάνες, ψωμί ολικής αλέσεως και άλλα.

B12
Βοηθά στον σχηματισμό των κυττάρων εμποδίζοντας την αναιμία .Παίζει ρόλο στον  μεταβολισμό γενικά ,την  υγεία του νευρικού συστήματος την ανάπτυξη των παιδιών. Βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου.Έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία, φτωχή όρεξη , καταστροφή του εγκεφάλου, νευρίτιδα, κατάθλιψη, έλλειψη ισορροπίας και αναστολή της ανάπτυξης.Βρίσκεται στο κρέας, ψάρι, κοτόπουλο, γαλακτοκομικά προϊόντα,. Οι φυτοφάγοι πρέπει να παίρνουν συμπληρώματα γιατί μπορεί να προκληθεί ζημιά στο νευρικό σύστημα.

 

Πηγή: panikolaos.blogspot.com

Δείτε ακόμη Ονειροκρίτης και Όνειρα, Ζώδια και Προβλέψεις.