Αντιοξειδωτικά, βρώμη & υγεία των αγγείων

Η κατανάλωση ενός μπολ κουάκερ, στο πλαίσιο ενός υγιεινού πρωινού, θεωρείται από παλιά ως ένας υγιεινός τρόπος για να ξεκινήσετε τη μέρα σας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η  βρώμη περιέχει διαλυτές φυτικές ίνες, οι οποίες έχει αποδειχθεί ότι βοηθούν, υπό προϋποθέσεις, στη ρύθμιση της LDL (κακής) χοληστερόλης στα πλαίσια μίας υγιεινής διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής. Νέες μελέτες, ωστόσο, δείχνουν ότι οι φυτικές ίνες μπορεί να μην είναι το μοναδικό όφελος της βρώμης για την υγεία της καρδιάς…

Μέχρι πρόσφατα, οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι η β-γλυκάνη, που βρίσκεται στις διαλυτές φυτικές ίνες που περιέχονται στη βρώμη, ήταν το μοναδικό συστατικό που συνέβαλε στην υγεία της καρδιάς και των αγγείων. Παρόλο που η β-γλυκάνη έχει όντως κεντρικό ρόλο στη διαδικασία, βοηθώντας στη ρύθμιση της χοληστερόλης, μπορεί παρόλα αυτά να μην είναι το μοναδικό ωφέλιμο συστατικό της βρώμης. Η βρώμη, όπως και τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, περιέχει φυτοχημικά, τα οποία δρουν αντιοξειδωτικά. Συγκεκριμένα, περιέχει μεγάλο αριθμό φλαβονοειδών, που μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία των κυττάρων από τη διαδικασία της οξείδωσης. Ενώ σχεδόν 4.000 φλαβονοειδή έχουν ταυτοποιηθεί στα φυτά, οι επιστήμονες μόλις πρόσφατα άρχισαν να διερευνούν το πώς τα φλαβονοειδή που ανευρίσκονται στη βρώμη, μπορεί να είναι ευεργετικά για την υγεία.

Οι μελέτες
Σε μία από τις μελέτες, που διεξήχθησαν στο Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging στο Πανεπιστήμιο Tufts, οι ερευνητές απομόνωσαν ορισμένα από τα φυτοχημικά που βρέθηκαν στη βρώμη και διαπίστωσαν την επίδρασή τους στη χοληστερόλη και σε άλλες ουσίες, που βρίσκονται στη κυκλοφορία του αίματος. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, οι επιστήμονες μέτρησαν σε ένα δοκιμαστικό σωλήνα το πόσο εύκολα θα οξειδωνόταν η LDL με ή χωρίς φλαβονοειδή, τα οποία είχαν πάρει από βρώμη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το εκχύλισμα βρώμης ανέστειλε την οξείδωση της LDL χοληστερόλης, γεγονός που θεωρείται από τους ειδικούς της υγείας ένα σημαντικό βήμα στην κατανόηση της διαδικασίας που οδηγεί στην αθηροσκλήρωση. Επίσης ανακάλυψαν ότι η προσθήκη βιταμινών C και E, οι οποίες αποτελούν και οι δύο ισχυρά αντιοξειδωτικά, είχε μια πολύ πιο ισχυρή επίδραση από ότι περίμεναν, υπό την παρουσία των φυτοχημικών της βρώμης.


«Απ’ ότι φαίνεται, δεν πρόκειται μόνο για την επίδραση των διαλυτών φυτικών ινών. Η μητέρα φύση έδωσε στη βρώμη περισσότερα φλαβονοειδή ακόμα κι από τα φρούτα και τα λαχανικά », σημείωσε ο ερευνητής Jeffrey Blumberg, Ph.D., καθηγητής της διατροφής και επικεφαλής του ερευνητικού εργαστηρίου αντιοξειδωτικών στο Πανεπιστήμιο Tufts.

Σε άλλη μελέτη, η οποία επίσης, διεξήχθη εργαστηριακά, οι επιστήμονες μελέτησαν την επίδραση των φλαβονοειδών, γνωστών ως αβενανθραμίδες, επί ανθρώπινων αορτικών κυττάρων και διαπιστώθηκε ότι αυτές οι φυσικές ουσίες μείωναν τον αριθμό των μορίων που προσκολλώνται στα αορτικά κύτταρα. Αυτά τα φλαβονοειδή, επίσης, φαίνεται να έχουν και αντιφλεγμονώδη δράση, μειώνοντας την παραγωγή των κυτοκινών, οι οποίες είναι ουσίες που προκαλούν φλεγμονή, στο πλαίσιο της αντίδρασης του ανοσοποιητικού συστήματος του οργανισμού.

«Η υπόθεση εργασίας είναι ότι η παρουσία αυτών των ουσιών στα φυσικά τρόφιμα, θα εμποδίσει μελλοντικά προβλήματα υγείας», σημείωσε ο Mohsen Meydani, D.V.M., Ph.D., καθηγητής διατροφολογίας και διευθυντής του εργαστηρίου αγγειακής βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Tufts, ο οποίος συμμετείχε στη μελέτη.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η βρώμη αποτελεί σημαντική συνιστώσα της υγιεινής διατροφής για την καρδιά. Καθώς οι επιστήμονες συνεχίζουν να μελετούν τη βρώμη, μπορεί να ανακαλυφθούν επιπλέον οφέλη για την υγεία της καρδιάς.

 

Πηγή: http://www.quakeroats.gr

Δείτε ακόμη Ονειροκρίτης και Όνειρα, Ζώδια και Προβλέψεις.